Rodzaje wózków widłowych klasyfikujemy według pewnych parametrów cech tych maszyn. Jedna z najważniejszych klasyfikacji, która wskazuje, w jakich warunkach wózek widłowy będzie najlepszy do pracy jest – napęd.

Napędy wózków widłowych decydują o szeregu możliwości maszyny: od jej mocy przez dynamikę czy nawet możliwości manewrowania. Mają też duży wpływ na poczucie bezpieczeństwa czy ekonomikę pracy. W rezultacie, odpowiedni wybór napędu w wózku widłowym staje się nadzwyczaj ważny przy zakupie lub leasingu. 

To, jak napędzany jest wózek widłowy ma więc niebagatelne znaczenie dla całości pracy maszyny. Błędem będzie np. postrzeganie właściwości wózka wyłącznie przez pryzmat jego udźwigu czy elektroniki użytkowej. To napęd wpływa na to, jak działa maszyna, bez której trudno sobie wyobrazić dziś sprawną i efektywną gospodarkę magazynową. 

Z tego powodu przy wyborze wózka widłowego trzeba przeanalizować jego zastosowanie i to, w jakich warunkach będzie użytkowany. Warto dobrać wózek do tego, czy działać ma głównie wewnątrz pomieszczenia czy na terenie otwartym. 

W zależności od specyfiki napędu, wyróżnić można kilka głównych rodzajów wózków widłowych: 

  • spalinowe
  • elektryczne
  • pozostałe – niestandardowe
  • napędzane ręcznie. 

W ten sposób napęd wózka widłowego wpływa na jego cenę, ale też możliwości czy uniwersalność. 

Elektryczne wózki widłowe

wózek widłowy elektryczny

Elektryczny wózek widłowy wyróżnia się komfortem pracy – działa cicho, jest ekonomiczny i może być prowadzony bez zaawansowanej wiedzy technicznej, bo najczęściej okazuje się bardzo łatwy w obsłudze.

Tego typu napęd zasilany jest mocą akumulatora. Efektem jest wspomniana cisza pracy oraz – na co warto zwrócić szczególną uwagę – brak emisji spalin. Dlatego, jeśli wózek widłowy ma być wykorzystywany głównie wewnątrz pomieszczeń, będzie to rozwiązanie optymalne. 

Duże znaczenie odgrywa też rozmiar wózków elektrycznych. Specyfika budowy ich napędu sprawia, że to niewielkie maszyny, które łatwiej wykorzystać na niewielkiej przestrzeni, gdzie manewrowanie może być utrudnione. 

Minusy? Trzeba się niestety liczyć z tym, że czas pracy wózka widłowego elektrycznego będzie krótki. Im bardziej zaawansowane zadania, tym szybciej wyczerpuje się jego akumulator. Tu, w porównaniu do modeli spalinowych, odczuwalna będzie niewątpliwie spora różnica. 

Spalinowe wózki widłowe

wózek widłowy z napędem spalinowym

Wózki z napędem spalinowym zasilane są gazem – czyli popularnym LPG – a także  olejem napędowym lub benzyną. Niezależnie od wyboru, wydajność takich maszyn jest – w porównaniu do wózków elektrycznych – większa. Przekłada się to na najważniejsze zadania, jakie muszą realizować wózki widłowe – podnoszenie czy przenoszenie dużych ciężarów. 

Jeśli praca w magazynie zakłada transport ponadprzeciętnie dużych produktów – lub muszą one być dostarczane z magazynu do magazynu wraz z przenosinami na terenie zewnętrznym – warto wybrać właśnie modele spalinowe. One już z założenia bywają też wyposażane w bardziej zaawansowane elementy dodatkowe – np. specjalistyczne koła i ogumienie dostosowane do pracy w terenie na nietypowych powierzchniach. 

Wózki widłowe z instalacją gazową LPG

Zastosowanie instalacji gazowej LPG (propan-butan) w wózkach widłowych pozwala na pracę tych pojazdów przy użyciu paliwa gazowego zamiast tradycyjnego paliwa diesel lub benzyny. Wózki widłowe z instalacją gazową LPG cechują niskie koszty utrzymania w porównaniu do wózków benzynowych oraz z silnikiem diesla. Są pojazdami używanymi do podnoszenia, przenoszenia i składowania materiałów w magazynach, halach produkcyjnych i innych miejscach, gdzie jest potrzebna efektywna obsługa i transport towarów. Wózki widłowe z instalacją LPG mają specjalny zbiornik na gaz, który jest umieszczony na wózku. Zbiornik jest zazwyczaj umieszczony z tyłu wózka, w pobliżu silnika. Może mieć różne pojemności, zależnie od modelu wózka i jego zastosowania.

Wózki widłowe z LPG są popularne – bardziej przyjazne dla środowiska niż wózki widłowe z silnikami spalinowymi, ponieważ emitują mniej szkodliwych substancji i mniejszą ilość zanieczyszczeń. To z kolei przyczynia się do poprawy jakości powietrza w pomieszczeniach zamkniętych, takich jak hale magazynowe. Co więcej, wózki gazowe są zazwyczaj tańsze w eksploatacji niż wózki z silnikami dieselowymi lub benzynowymi. Gaz LPG jest ogólnie dostępny i jego ceny są zwykle niższe niż ceny paliw tradycyjnych. Ponadto, silniki gazowe są często bardziej energooszczędne, co prowadzi do mniejszego zużycia paliwa i niższych kosztów eksploatacji.

Hybrydowe wózki widłowe

Ciekawym rozwiązaniem coraz chętniej wskazywanym przez duże podmioty są wózki widłowe wykorzystujące napęd hybrydowy. Zawierają one cechy wózków z napędem elektrycznym i spalinowym. Mogą być zasilane akumulatorem, ale także silnikiem spalinowym. 

Ta uniwersalność i wszechstronność przekłada się też na możliwości zastosowania w terenie. Wózki hybrydowe charakteryzują się lekkością i kompaktową budową, ale jednocześnie zwracają uwagę dużymi możliwościami w zakresie podnoszenia czy długotrwałej pracy. 

Ręczne wózki widłowe

wózek widłowy ręczny

To proste urządzenia, które nie zapewniają oczywiście tak szerokich możliwości jak modele elektryczne czy spalinowe. Stanowią raczej rozwiązanie archaiczne, ale ciągle spotykane w niektórych magazynach. Niemniej jednak, wraz z rosnącymi możliwościami innych rodzajów wózków, praca ręczna stała się rozwiązaniem przestarzałym i nieefektywnym. 

 

Rodzaje napędów wózków widłowych a koszty użytkowania

Patrząc na to, ile kosztuje używanie wózka widłowego w zależności od rodzaju jego napędu, widać wyraźnie skąd popularność modeli elektrycznych. Wdrażanie nowoczesnych technologii sprawia, że zapewniają one coraz większe udźwigi i możliwości podnoszenia, przez co są bardziej wszechstronne niż typowe modele spalinowe. 

Można przyjąć, że wózki elektryczne są tańsze w użytkowaniu niż wózki widłowe z napędem spalinowym. Wynika to nie tylko z energooszczędności, ale również większej wytrzymałości – nie wymagają tak wiele prac związanych z konserwacją i modernizacją jak np. spalinowe. 

Warto też uwzględnić fakt, że koszty paliwa są zwykle wyższe niż koszty ładowania baterii elektrycznej. Średnie zużycie prądu przez wózek widłowy elektryczny będzie oczywiście ściśle uzależnione od takich czynników jak rozmiary maszyny, przewidziana pojemność baterii czy po prostu stopień intensywności prac. Można jednak przyjąć, że standardowy wózek napędzany elektrycznie i posiadający baterię 48V będzie – w wariancie udźwigu do 2,5 t – wykorzystywać energię w przedziale 6-20 kWh energii elektrycznej. Wartość ta przypada na 8 godzin ciągłej pracy, czyli można spodziewać się ok. Do 2,5 kWh na godzinę. Zakładając, że cena 1 kilowatogodziny w Polsce w 2023 r. Wynosiła ok. 1,5 zł (przy czym rok wcześniej było to tylko 0,77 gr), koszt nie powinien przekraczać kilku zł za godzinę pracy. 

Jak w tym kontekście wygląda ekonomika wózka spalinowego? Przyjmując, że przez godzinę pracy typowy wózek widłowy używa od ok. 2,5 do 5 l paliwa, w przypadku np. benzyny będzie od 20 do 35 zł. Koszty są więc zdecydowanie większe. 

Rodzaje napędów wózków widłowych – podsumowanie

Wybierając napęd wózka widłowego trzeba wziąć pod uwagę specyfikę ich działania, koszt eksploatacji czy różnice w zakresie możliwości technicznych. Wózki spalinowe to rozwiązanie niewątpliwie wydajne i wytrzymałe – a co za tym idzie: optymalne do pracy na zewnątrz lub w przestrzeniach otwartych. Trzeba mieć jednak świadomość, iż idzie za tym emisja spalin oraz większy koszt surowców oraz prac konserwacyjnych oraz eksploatacji. 

W porównaniu z nimi, wózki elektryczne lepiej sprawdzą się w pracy wewnątrz pomieszczeń. To opcja dla podmiotów, w dla których ważna jest tania eksploatacja – nawet kosztem mniejszych możliwości technicznych.