Wybierając wózek widłowy i analizując oferty i specyfikacje zapewniane przez producentów, kluczową uwagę zazwyczaj zwraca się na nośność, parametry techniczne oraz – co oczywiste – ceny. Szczegóły dotyczące działania akumulatorów schodzą na drugi plan. To błąd: jego prawidłowy dobór – względem np. zadań – bezpośrednio przełoży się na efektywność i wydajność operacji magazynowych. 

Akumulator akumulatorowi nierówny – tak jest również w przypadku wózków widłowych. Akumulatory do wózków widłowych (inaczej baterie trakcyjne) różnią się między sobą głównie ze względu na rodzaj używanej technologii. Ich założenia techniczne oraz wymagania operatorów sprawiają, że nieco inne możliwości będzie miał sprzęt o niewielkiej przestrzeni magazynowania energii, a diametralnie inne – nowoczesna technologia opracowana pod kątem m.in. oszczędności energetycznych. 

Rodzaje akumulatorów do wózków widłowych – który wybrać?

akumulator wózek widłowy

W wózkach widłowych wykorzystuje się najczęściej dwa typy akumulatorów – kwasowo-ołowiowe i litowo jonowe.

Modele kwasowo-ołowiowe: są trwałe i stosunkowo tanie, ale i niewygodne – ciężkie, wymagające stałej i regularnej konserwacji, która generuje dodatkowe koszty. W porównaniu z nimi, akumulatory litowo-jonowe okazują się zdecydowanie lżejsze i – co bardzo ważne przy częstym obciążeniu zadaniami – szybciej się ładują. Niewątpliwie wymagają mniej konserwacji, ale trzeba wziąć pod uwagę wyższą cenę jednostkową przy zakupie – są droższe.

Jak wygląda to w szczegółach? Akumulatory kwasowo-ołowiowe są rozwiązaniem, które można uznać za dość tradycyjne, sprawdzone od lat. Wykorzystują zasoby elektrolitu w postaci kwasu siarkowego, który reaguje z płytkami ołowiowymi w akumulatorze. W efekcie są stosunkowo ciężkie. To ważna kwestia ze względu na np. nieco trudniejsze manewrowanie wózkiem widłowym na ograniczonej przestrzeni. 

Za tą technologią idą konkretne ograniczenia. Przykładem jest wspomniana konserwacja – akumulatory kwasowo-ołowiowe do wózków widłowych wymagać będą regularnego uzupełniania wody destylowanej i czyszczenia; to automatycznie podwyższa koszty eksploatacji. Trzeba też zwrócić uwagę na wymogi ładowania. Tego typu technologia cechuje się dłuższym czasem ładowania – należy przyjąć, że akumulatory wymagają ok. 8 godzin, by mieć pełną gotowość energetyczną

Właśnie z takich powodów lepszą opcją wydają się być akumulatory litowo-jonowe. Podstawowa zaleta użytkowa? To niewątpliwie waga – są lżejsze, co może poprawić manewrowanie i ogólną wydajność wózka widłowego. Nie ma również – zazwyczaj – potrzeby tak zaawansowanej konserwacji jak w przypadku starszych technologii. 

Ich eksploatacja będzie bardziej wydajna, bo wózki z akumulatorami litowo-jonowymi mają znacznie krótszy czas ładowania. Czas ten można zredukować na poziomi 1-2 godzin. To bardzo znacząca różnica względem modeli kwasowych. Dodatkowo nowsze akumulatory mają wyższą efektywność energetyczną i mogą dostarczać stałą moc przez dłuższy czas.

Czy wózek widłowy potrzebuje wymiany akumulatora?

To pytanie banalne tylko na pozór: wydaje się bowiem, że sprzęt ten może być eksploatowany praktycznie bez wymiany. Nic bardziej mylnego – wózki widłowe, tak jak inne pojazdy, muszą być prawidłowo konserwowane. A to zakłada również wymiany akumulatorów i dobranie optymalnego modelu do danej maszyny. Przede wszystkim trzeba mieć świadomość, iż akumulatory wymagają wymiany, gdy ich efektywność spada poniżej akceptowalnego poziomu, co można zauważyć przez spadek wydajności wózka. Wśród sygnałów, iż czas zastanowić się nad nowym akumulatorem są:

  • mniejsza wydajność urządzenia
  • fizyczne i widoczne symptomy problemów
  • wiek – czas użytkowania baterii. 

Spójrzmy na każdy z tych czynników bardziej szczegółowo. Kwestię wydajności widać będzie np. po spadku napięcia – sytuacji, gdy bateria nie jest już w stanie utrzymać wymaganego napięcia podczas normalnego działania. Na potencjalne problemy wskazywać będzie też krótszy czas pracy.

Powodem do zmian są – co naturalne – widoczne znaki uszkodzeń akumulatora. Będą to np. pęknięcia, przecieki czy inne widoczne uszkodzenia. Uwagę zwrócić musi też nadmierna korozja.

Kiedy wymienić baterię w wózku widłowym?

Producenci bardzo precyzyjnie określają swoisty cykl życia sprzętu. Większość baterii ma określony czas optymalnego działania lub liczbę cykli ładowania. Jeśli akumulator osiągnie ten limit, prawdopodobnie będzie niezbędna wymiana. Warto też przeanalizować zalecany czas użytkowania: ogólna zasada zakłada, że akumulator w wózku widłowym powinien być wymieniony co ok. 5-7 lat, ale to ściśle uzależnione jest od intensywności użytkowania.

I tu pojawia się właśnie kwestia tego, jak pracuje wózek, a zarazem – jego akumulator. Wózki widłowe używane intensywnie mogą wymagać wymiany baterii wcześniej niż te używane sporadycznie lub sezonowo. Nie powinno to budzić np. zaskoczenia czy wątpliwości. Inną kwestią jest też rodzaj i specyfika ładunku, jaki przewozi wózek widłowy – duży ciężar przewożonaych ładunków może również wpłynąć na kondycję baterii.

Sprawdzenie efektywności akumulatora wózka widłowego

Testy i diagnostyka baterii w wózku widłowym jest niewątpliwie najlepszym sposobem na to, by ustalić, czy nadszedł czas na jej wymianę. W ten sposób łatwo jest zidentyfikować akumulator, który nie spełnia wymagań wydajności i wymaga wymiany. Bezwzględnie tego typu analizę trzeba powierzyć specjalistom – np. w serwisie wózków widłowych –  samodzielne mogą okazać się błędne.