Wózki widłowe to nieodłączna część współczesnej logistyki – od momentu ich powstania na początku XX wieku przeszły ogromną ewolucję. Dziś dostępnych jest wiele typów: klasyczne wózki czołowe, elektryczne paleciaki, modele z wysuwanym masztem czy wielokierunkowe maszyny specjalistyczne. Każdy z nich ma swoje zastosowanie – a jednym z bardziej wyspecjalizowanych rozwiązań jest wózek widłowy boczny.

Spis treści:

Wózek widłowy boczny – co to za maszyna?

Wózek widłowy boczny, często nazywany po prostu wózkiem bocznym, to specjalistyczna maszyna zaprojektowana z myślą o transporcie i składowaniu długich ładunków w wąskich przestrzeniach. Dzięki swojej unikalnej konstrukcji – z widłami umieszczonymi z boku – umożliwia manewrowanie tam, gdzie tradycyjne wózki czołowe miałyby trudności. 

Choć nie jest tak powszechny jak klasyczny wózek widłowy, to w określonych zadaniach jest po prostu niezastąpiony. Nie bez powodu uznaje się go za wózek specjalistyczny – jest stworzony do konkretnych celów.

Jakie są różnice między wózkiem bocznym a tradycyjnym wózkiem czołowym?

Drewno czy konstrukcje stalowe rzadko kiedy mają rozmiar standardowej palety. Nie ma lepszego wyboru niż wózek boczny jeśli chodzi o transport długich ładunków. Zwykły wózek widłowy w tym przypadku zwyczajnie nie będzie się nadawać. Dlaczego? 

arrows redTradycyjny wózek widłowy przewozi długie ładunki za pomocą wideł z przodu, co wymaga podjechania do ładunku na wprost. Używając tych wózków rzędy w magazynie muszą być szersze, aby móc bezpiecznie przewieźć transportowany towar. Są bardziej uniwersalnym rozwiązaniem.

arrows redWózek widłowy boczny podnosi i transportuje towary bokiem. Maszt z widłami zamontowany jest z boku, prostopadle do osi pojazdu, co pozwala na podnoszenie i transportowanie ładunków równolegle do kierunku jazdy. Dzięki tej konstrukcji wózek boczny jest szczególnie przydatny w wąskich przejściach i przy obsłudze długich ładunków, takich jak rury czy belki – nie musi wykonywać wielu manewrów i obrotów, chcąc umieścić ładunek na wysokim regale. 

Specjalistyczny sprzęt do zadań specjalnych – Wózki widłowe boczne SAGO gotowe do pracy

Dlaczego w ogóle powstały wózki widłowe boczne?

Zapotrzebowanie na wózki boczne pojawiło się w połowie XX wieku, gdy w przemyśle zaczęto coraz częściej operować ładunkami długimi i nieporęcznymi. Standardowe wózki czołowe nie radziły sobie z nimi – konieczność skręcania, zawracania czy cofania z długimi belkami czy płytami była nie tylko niewygodna, ale i niebezpieczna w ciasnych halach.

Pierwsze wózki boczne zaczęto więc projektować z myślą o:

  • składowaniu drewna i rur w tartakach i zakładach przemysłowych,
  • manewrowaniu w wąskich korytarzach
  • zwiększeniu potencjału magazynów, bez potrzeby ich przebudowy.

Wózki boczne zdominowały rynek europejski dzięki praktyczności i wytrzymałości. Stały się podstawowym narzędziem tam, gdzie liczy się każdy metr – w składach drewna czy hutach, gdzie ciężar ładunków przekracza nawet 45 ton.

Ciekawostka:

Jednym z pionierów była firma Baumann, która już w latach 60. rozpoczęła produkcję wózków bocznych we Włoszech. Ich konstrukcje błyskawicznie przyjęły się w branży stalowej i meblarskiej w Europie, a z czasem także na całym świecie.

W skrócie – wózki boczne powstały tam, gdzie trzeba było przewozić ładunki dłużycowe szybko, bezpiecznie i w miejscach, gdzie nie było miejsca na kompromisy. I dokładnie temu służą do dziś. 

➤ Ciekawe? O historii wózków widłowych przeczytasz też w naszym artykule – Historia wózków widłowych – droga od ciągnika po nowoczesne platformy

Gdzie wykorzystuje się wózek widłowy z boczny?

Choć wózki boczne zawsze będą sprzętem niszowym w porównaniu do klasycznych wózków paletowych, to w niektórych branżach są niezastąpione – pozwalają przechowywać towary na regałach wspornikowych, układać je w blokach i sprawnie pracować w ciasnych, zabudowanych przestrzeniach. 

regały wspornikowe -wózek boczny

Branże, które najczęściej wykorzystują wózek widłowy boczny:

  • Przemysł drzewny, tartaki: idealne do transportu desek, belek i innych elementów drewnianych o dużych gabarytach
    Przemysł metalowy: niezastąpione przy przenoszeniu profili stalowych, rur czy arkuszy blachy
  • Magazyny i obiekty składowania: wózki boczne przewożą ładunek bokiem, więc mogą swobodnie przejeżdżać przez standardowe drzwi, węższe alejki czy nierówny teren
  • Market budowlane i hurtownie
  • Place budowy
  • Porty i stocznie

Rodzaje wózków bocznych

Wózki widłowe boczne występują w różnych wariantach, w zależności od specyficznych potrzeb, do których zostały wyprodukowane, rodzaju przewożonych ładunków czy warunków pracy.

  • Wózki boczne wielokierunkowe
  • Te wózki mogą poruszać się dowolnie we wszystkich kierunkach i obracać się wokół własnej osi. Obracające się maszty, pozwalają operatorowi na pobieranie ładunków pod różnymi kątami. Dostępne są w wersjach trój- i czterokołowych.

  • Wózki boczne czterokierunkowe
  • Podobne do wózków wielokierunkowych, ale zaprojektowane do poruszania się do przodu, do tyłu oraz na boki. W porównaniu do wielokierunkowego jest prostszy w obsłudze, tańszy i mniej skomplikowany technicznie.

  • Wózki boczne z kabiną stojącą
  • Operator stoi na platformie z tyłu maszyny, dzięki czemu może szybko przemieszczać się między różnymi stanowiskami w pracy. 

  • Elektryczne wózki boczne
  • Zasilane bateriami, przeznaczone głównie do pracy wewnątrz budynków. Charakteryzują się cichą pracą i brakiem emisji spalin.

  • Wózki boczne spalinowe
  • Napędzane silnikami Diesla lub LPG, przeznaczone do pracy na zewnątrz, gdzie wymagana jest większa moc i odporność na trudne warunki atmosferyczne. Często wykorzystywane na placach budowy.

Jakie uprawnienia są wymagane do obsługi wózków bocznych? Szkolenie i certyfikacja

Aby legalnie obsługiwać wózek widłowy boczny w Polsce, operator musi posiadać odpowiednie uprawnienia wydane przez Urząd Dozoru Technicznego (UDT). Szkolenie obejmuje zarówno część teoretyczną (budowa wózka, zasady bezpieczeństwa, przepisy BHP), jak i praktyczną – czyli naukę obsługi konkretnego typu wózka, w tym manewrowania w trudnych warunkach. 

Egzamin końcowy zdaje się przed komisją UDT, a uzyskane uprawnienia są ważne przez 5 lat.  W przypadku, gdy pracownik nie posiada państwowych uprawnień UDT, ma obowiązek uzupełnić braki, ponieważ prowadzenie wózka bez aktualnych uprawnień podlega karze finansowej.

Czy potrzebne są specjalne uprawnienia na wózki boczne?

Tak – choć formalnie w Polsce nie istnieje odrębna kategoria „wózek boczny”, to operator musi być przeszkolony i certyfikowany w zakresie konkretnego typu wózka, jaki obsługuje. W praktyce oznacza to, że szkolenie powinno obejmować właśnie modele z bocznym załadunkiem.

Najwięksi producenci wózków bocznych – kto dominuje na rynku?

W branży jest wielu renomowanych producentów wózków widłowych widłowych, więc lista poniżej skupiona jest na liderach na rynku, którzy oferują wózki boczne:

Baumann – jeden z liderów rynku, specjalizuje się wyłącznie w bocznych wózkach widłowych (zarówno spalinowych, jak i elektrycznych).

Combilift – znany z innowacyjnych wózków wielokierunkowych i bocznych, idealnych do transportu ładunków dłużycowych w wąskich przestrzeniach.

Hubtex – niemiecki producent oferujący wysokiej jakości boczne i wielokierunkowe wózki, szczególnie dla przemysłu ciężkiego i materiałów specjalnych.

Jumbo – solidna marka w segmencie bocznych wózków widłowych, ceniona w branży meblarskiej i drzewnej.

Fantuzzi – producent znany głównie z ciężkiego sprzętu przeładunkowego, w tym bocznych wózków do zadań specjalnych.

Warto dodać, że także znani producenci wózków widłowych ogólnego przeznaczenia, tacy jak Jungheinrich, Still czy Toyota, posiadają w swojej ofercie modele z bocznym załadunkiem lub konstrukcje przystosowane do podobnych zastosowań – np. reach trucki z boczną obsługą ładunku. Choć nie są to typowe wózki boczne w klasycznym rozumieniu, dla wielu firm mogą być realną alternatywą, zwłaszcza jeśli flota sprzętu opiera się na tych markach.

Wózek widłowy boczny – podsumowanie

Wózek widłowy boczny to specjalistyczna maszyna, która sprawdza się tam, gdzie klasyczne wózki widłowe zawodzą. Jego konstrukcja czyni go niezastąpionym sprzętem i podstawowym wyposażeniem do przewożenia ładunków w wielu branżach na całym świecie.

Decydując się na widlaka bocznego usprawniasz pracę przy transporcie długich i ciężkich ładunków w ograniczonej przestrzeni – wózek boczny to rozwiązanie, które realnie zwiększa wydajność Twojego miesjca pracy.

➤ Masz pytania? Sprawdź naszą ofertę na Wózki widłowe boczne i skontaktuj się z nami – pomożemy Ci dokonać najlepszego wyboru.