Waga wózka widłowego – podobnie jak inne wymiary – są szczególnie istotne dla podmiotów, które decydują się na zakup lub leasing maszyny. Precyzyjna informacja dotycząca tego, ile waży wózek widłowy danego producenta jest istotna nie tylko w kontekście wszelkich analiz transportowych. Odgrywa też bardzo duże znaczenie wobec bezpieczeństwa – np. w sytuacji, gdy trzeba oszacować, czy podłoże, po którym będzie się poruszał pojazd, jest przygotowane na takie obciążenie.

Waga widlaka to jeden z tych parametrów, które muszą stanowić swoistą bazę do analizy zakupowej. To czynnik determinujący wybór: na podstawie parametrów można oszacować, jak dany model sprawdzi się w konkretnych zadaniach. Szczególnie ważne jest prawidłowe dopasowanie wózka widłowego i jego wagi do specyfiki magazynu, w którym będzie się poruszać. Dlaczego jest to tak istotne? Wyobrazić sobie można magazyn, który rozdzielony jest na dwie części przy czym łączy je specyficzny korytarz o nietypowej konstrukcji – np. osadzony nieco nad ziemią. W tej sytuacji pewność tego, że podłoże udźwignie wózek jest kluczowe dla prawidłowości prac.

Waga wózka widłowego

Nie jest to parametr, który można postrzegać jako pewien standard i wartość uniwersalną – dopasowaną do każdego typu urządzenia. Waga wózka widłowego może się zmieniać w zależności nie tylko od technologii wykonania i założeń projektanta.

Producenci – w oparciu o własne opatentowane wdrożenia – mogą doprowadzać do sytuacji, w której ten sam pojazd będzie znacząco różnił się wagą tylko ze względu na np. dodatkowo zamontowany element poszerzający określone funkcjonalności.

Niemniej istnieją szacunkowe oceny wagi wózków widłowych. Dają one dość ogólny pogląd na to, ile waży pojazd tego typu. W efekcie, planując zakup wózka widłowego o silniku spalinowym można zakładać, że:

  • pojazd o udźwigu ok. 1,5 t będzie ważył ok. 3 ton
  • pojazd o udźwigu ok. 2,5 t będzie ważył ok. 4 ton
  • pojazd o udźwigu ok. 3-3,5 t będzie ważył ok. 5 ton.

Należy pamiętać, że im większy jest ogólny udźwig i potencjał wózka widłowego, tym bardziej rosnąć musi też jego waga – dla stabilizacji i możliwości realizacji zadania. Na proces ten trzeba patrzeć nie przez pryzmat samych parametrów pojazdu. Widłak sam należy do ciężkich maszyn, a przy jego załadowaniu – nawet nie maksymalnym – jednostkowy nacisk pojazdy oraz towaru będzie sięgał kilku ton przypadających na bardzo niewielką płaszczyznę.

O ile wózek widłowy pracuje tylko na zewnątrz i porusza się po przygotowanej, stabilnej płaszczyźnie – np. na asfaltowej drodze – waga nie jest aż tak istotna. Gdy jednak nie jest przewidziany wyłącznie do takiego podłoża, ale z założenia ma być wykorzystywany w magazynach i halach, wartości obciążenia przypadającego na m2 mogą mieć duże znaczenie

Dodatkowo, na zróżnicowanie wagi wózków widłowych wpływa jeszcze wspomniany czynnik zastosowanego silnika. W przypadku modeli elektrycznych z góry zakładać można, że będą one nieco cięższe niż ich odpowiedniki spalinowe.

Waga różnych typów wózka

 

To, ile waży wózek widłowych zależy od producenta, zastosowanej technologii, udźwigu czy dodatkowo wdrożonych rozwiązań technicznych. I tak np. prosty i ręczny wózek paletowy waży od 60 do 70 kg. Jeśli jednak zastosować wózek wysokiego składowania, który dostosowany jest do poziomu 1,5 t, nowy model będzie ważyć ok. 2 t. Sięgając po model systemowy i zdecydowanie bardziej rozbudowany o dodatkowe elementy – ale z udźwigiem ok. 2 t – waga sięgać będzie nawet 6 t. samej maszyny. Z kolei wózki z przeciwwagą gotowe są do zadań ciężkich, przekraczających 3 t.

 

Stąd tak ważne jest optymalne dopasowanie wózka pod kątem:

  • ciężaru, który ma regularnie obsługiwać
  • miejsca, w którym na co dzień pracuje
  • zakresu przewidzianych zadań.

Zastanawiając się, jaki wózek widłowy wybrać, waga powinna stanowić jeden z ważniejszych czynników podczas analizy. Wpływa ona m.in. na:

  • ładunek znamionowy
  • środek ciężkości ładunku
  • możliwe obciążenie na oś – z ładunkiem lub bez.

Warto zauważyć jednak, że waga i budowa wózka widłowego z założenia przekładać się musi na cechy robocze pojazdu. To, czy zastosowane w nim zostanie koło pneumatyczne, super elastyczne czy pełne także uzależnione jest bowiem od wagi. Stąd tak ważne jest, by wózek rzeczywiście odpowiadał potrzebom rzeczywistym. Nie ma sensu sięgać po model ciężki, dostosowany do bardzo zaawansowanych zadań i ponadprzeciętnie duży jeśli zwykle będzie on używany w przypadku niewielkich transportów i w magazynie o bardzo małej powierzchni oraz wąskich korytarzach.

Eksploatacja wózka a jego waga

To, ile waży wózek widłowy bezpośrednio przekłada się również na koszty jego eksploatacji. Można przyjąć, że waga widlaka w przedziale 1,5-3 t to do 3 l spalanego paliwa na godzinę. Jednak już wózek widłowy o udźwigu powyżej 3,5 t – a więc ważący ok. 5 t – spalać będzie nawet dwukrotnie więcej. Stąd ważne jest optymalne dopasowanie wagi wózka do realnych potrzeb – tak, by do niewielkich zleceń nie używać nadmiernie potężnych urządzeń.