Zima to trudny czas dla operatorów wózków widłowych. Podpowiadamy, jak ułatwić im pracę i zwiększyć bezpieczeństwo na placu manewrowym.

Śnieg, lód i niskie temperatury nie służą wózkom widłowym. Ich kluczowe podzespoły zimą narażone są na szybsze zużycie (zwłaszcza w wózkach z dieslem i napędem gazowym), a niezbyt dobre warunki na drodze obniżają bezpieczeństwo operatora, osób postronnych i przedmiotów znajdujących się w zasięgu pracy pojazdu. Ryzyko uszkodzenia sprzętu oraz wypadków z udziałem ludzi można jednak znacząco zmniejszyć. Jak to zrobić?

Gdzie przechowywać wózek widłowy zimą?

Często popełnianym błędem jest parkowanie wózka widłowego na zewnątrz. Tymczasem wilgoć i mróz mogą prowadzić nie tylko do korozji kluczowych dla bezpieczeństwa i sprawności podzespołów. Równie poważnym problemem jest kondensacja pary wodnej w mechanizmie zapłonowym. Jeśli do niej dojdzie, uruchomienie silnika może okazać się bardzo utrudnione lub niemożliwe – przede wszystkim w wózkach gazowych. By tego uniknąć, pojazd powinien być garażowany w pomieszczeniu z jak najniższym poziomem wilgotności powietrza i temperaturą co najmniej 0°C.

Po pracy uzupełnij zbiornik paliwa

W wózkach z silnikiem diesla podczas ochładzania silnika po jego wyłączeniu kondensacja może zachodzić także w zbiorniku paliwa. Prowadzi to do zapchania filtra. Takie ryzyko można znacząco zminimalizować, napełniając zbiornik po skończeniu pracy wózka i uniemożliwiając tym samym skraplanie się wody na ściankach.

Stosuj płyny przeciwko zamarzaniu

Ujemne temperatury sprzyjają zamarzaniu chłodnic lub bloków silnika w wózkach widłowych. W skrajnych sytuacjach może to doprowadzić do nieodwracalnego uszkodzenia tych podzespołów – a to wiąże się ze sporymi kosztami. Jak uniknąć takich problemów? Jeszcze przed nadejściem mrozów należy sprawdzić chłodnicy i wymienić płyn.

Dbaj o plan manewrowy

Złe warunki na placu manewrowym to jedna z najczęstszych przyczyn zimowych wypadków z udziałem wózków widłowych. Dlatego nawierzchnia, po której pojazd ma się poruszać musi być w jak najlepszym stanie. Po każdych opadach śnieg należy odgarnąć, a przy pojawieniu się gołoledzi – zastosować sól drogową i piasek. Do odśnieżania placu manewrowego można użyć specjalnych szufli i pługów montowanych na widłach wózka. Dzięki temu praca pochłonie będzie dokładniejsza i mniej czasochłonna.

Zwiększ przyczepność wózka

W razie ciągłych opadów utrzymanie nawierzchni w odpowiednim stanie może okazać się niewykonalne. Dlatego w ramach przygotowań do sezonu zimowego warto wyposażyć wózki w łańcuchy śnieżne lub kolce poprawiające przyczepność. Te pierwsze mogą być montowane zarówno w oponach pneumatycznych, jak i superlastycznych czy opaskach, zaś drugie – jedynie w oponach pełnych

Oświetlenie i oznakowanie wózka

Szybko zapadający zmrok, mgły, opady… To wszystko zmniejsza widoczność operatora wózka pracującego na zewnątrz zimą i jesienią. Dlatego pojazd powinien być wyposażony w odpowiednie lampy – jeśli to konieczne, warto zamontować dodatkowe. Należy też zadbać o to, by teren, po którym będzie się poruszał, był właściwie oświetlony.

Nie zapominaj o komforcie

Bezpieczeństwo na placu manewrowym zależy nie tylko od przygotowania wózka i nawierzchni. Równie ważna jest też kondycja operatora. Zimowe warunki nie sprzyjają zachowaniu koncentracji i refleksu, należy więc zapewnić pracownikowi odpowiedni poziom komfortu. Jeśli wózek nie posiada kabiny, warto ją dokupić. Dobrym rozwiązaniem będzie też zakup nagrzewnicy, która podniesie temperaturę w kabinie i pozwoli skupić się prowadzącemu na swojej pracy.