Wózki widłowe to dziś naszpikowane elektroniką pojazdy o stopniowo coraz większym zaawansowaniu technicznym. Wraz z rosnącymi możliwościami maszyn idą również nowe sposoby zabezpieczeń. Te nie ograniczają się wyłącznie do mechanizmów jezdnych – to również rozwiązania oparte na elektronice czy układach konstrukcyjnych. Dowiedz się jakie są zabezpieczenia w wózkach widłowych i co należy o nich wiedzieć.

Rola zabezpieczeń w wózkach widłowych

Zabezpieczenia nowoczesnych wózków widłowych zdecydowanie wykraczają już poza standardowe mechanizmy dominujące przez lata. Maszyny te korzystają z możliwości, jakie dają wdrożenia na rynku motoryzacyjnym. Ich przełożenie sprawia, że wózki widłowe – również w kontekście systemów zabezpieczeń – przechodzą przez falę przeobrażeń, w których dochodzi do połączenia kilku sfer. Elektronika, hydraulika, nowe możliwości ergonomiczne – zestawienie tych rozwiązań sprawia, że nowoczesne wózki to dziś urządzenia, których stabilna i bezpieczna praca jest standardem.

To, jak kluczowa dla bezpieczeństwa elektronika zmienia rynek wózków widłowych widać po coraz popularniej wdrażanych kamerach. W połączeniu z wyświetlaczami dają przegląd pola manewru na niespotykanym dotychczas poziomie. Dzięki montażowi kamer na różnych płaszczyznach – od góry wózka po widły – operator ma pełen wgląd na otoczenie bez jakiegokolwiek skrętu tułowia. I choć nie można systemów kamer postrzegać stricte w kontekście systemów bezpieczeństwa, właśnie one przekładają się na owo bezpieczeństwo dosłownie.

Zabezpieczenia w wózkach widłowych – rodzaje i konstrukcja obok elektroniki

Systemy zabezpieczające nowoczesne wózki widłowe można podzielić na kilka grup. Podstawowa to – czerpiąca z mniej zaawansowanych modeli z przeszłości – opcja konstrukcyjna. Wózki – co jest naturalne – zabezpieczane są poprzez dach ochronny, który jest obligatoryjny w przypadku modeli powyżej 2,6 m oraz elementy takie jak krata płytowa na czole czy układ hamulcowy.

Niemniej ważne są urządzenia sygnalizujące i ostrzegawcze: od typowych elementów dźwiękowych po wskaźniki alarmujące na wypadek nieprawidłowego położenia koła kierującego, ponadprzeciętnego udźwigu czy ograniczenia wysokości podnoszenia.

W tym kontekście niezmiennie wysoka jest rola układu hydraulicznego. Wózki widłowe – choć nowoczesne wersje naszpikowane są elektroniką – niezmiennie wykorzystują standardowe zawory przeciążeniowe czy dławiące; ograniczające ryzyko wychyłu.

Duże znaczenie w kontekście używania wózków widłowych odgrywa dziś sprawny system stabilności. Zabezpieczenia opierające się na właściwościach mechanicznych, ale i systemach kontroli elektronicznej zapewniają m.in. utrzymanie równowagi podczas manewrów, samoczynne ograniczenie prędkości pojazdu podczas zakrętów czy synchronizację położenia kierowcy wobec określonej pozycji kół.

Kontrola pracy wózka bez czynnika ludzkiego

Producenci nowoczesnych wózków widłowych duże znaczenie przywiązują do elektroniki jako fundamentu działania pojazdów – to sprawny układ gwarantuje np. automatyczne wyłączenie obwodów na wypadek wykrycia nieprawidłowości. Służą do tego czujniki i sensory analizujące coraz bardziej drobiazgowe elementy składowe wózków.

W ten sposób każde urządzenie wyposażone jest w systemy blokujące start przez osoby nieposiadające prawa do użytkowania wózka czy też wyłączniki termiczne lub czasowe. Ciekawostką stają się technologie bezpośrednio wpływające na kontrolowanie tego, jak zachowuje się wózek widłowy – dotyczy to np. nagłego ruszania z miejsca, co naraża ładunek na upadek.

Połączenie potencjału jaki daje elektronika wraz z konsekwentnym dopracowaniem samej konstrukcji wózków sprawia, że nowoczesne modele stają się jednostkami, w których o bezpieczeństwo dbają moduły, sensory i układy programowania ograniczające ryzyko błędów.

 

Zaciekawił Cię ten artykuł? Przeczytaj więcej ciekawostek dotyczących wózków widłowych w naszych aktualnościach z branży.