Opublikowano:

Jaki rodzaj opon do wózków widłowych wybrać?

Opony do wózków widłowych

Opony w wózkach widłowych

Opony wózka widłowego to element zapewniający stabilną styczność całej konstrukcji z podłożem, dlatego warto zadbać nie tylko o ich poprawny stan, ale także rodzaj pasujący do terenu po którym będzie się on poruszać. Na koła wózka widłowego przekazywany jest cały ciężar jego masy i dźwiganych materiałów oraz przeciążania powstałe w wyniku przyśpieszania i hamowania. Opony wspomagają również amortyzację poruszającej się sztaplarki, dlatego w przypadku złego doboru opon narażamy się nie tylko na większe koszta związane z zużyciem paliwa, ale także niebezpieczeństwo uszkodzenia ładunku poprzez niestabilną trakcję wózka. Dlatego warto postawić duży nacisk na dobór opon odpowiedniej jakości, co zdecydowanie pomoże uniknąć problemów związanych z zatrzymaniem pracy wózka.

Jak już wcześniej wspomniano, rodzaj opon do wózków widłowych powinien zależeć od terenu po którym będzie się on poruszać, intensywności jego pracy oraz rodzaju ładunków nim składowanych. Można wyrożnić 3 głowne typy opon do wózków widłowych, różniących się właściwościami jezdnymi oraz przeznaczeniem.

Opony pneumatyczne

Opony pneumatyczne pompowane są wewnątrz powietrzem, daje do duży komfort w zakresie ich montażu oraz użytkowania ze względu na właściwości amortyzujące. Wózek widłowy na oponach dętkowych może poruszać się po bardzo zróżnicowanym terenie ze stosunkowo dużą prędkością. Zaletą jest też tutaj cena, opony pneumatyczne są tańsze niż pozostałe rodzaje opon, ale też bardziej podatne na wszelkie uszkodzenia mechaniczne. Z tego powodu warto regularnie kontrolować nawierzchnię pod kątem przedmiotów mogących spowodować ich uszkodzenie, a w przypadku pneumatycznych diagonalnych, natychmiastowe unieruchomienie wózka.

Diagonalne i radialne

Opony pneumatyczne dzielą się na diagonalne i radialne.

Opona radialna w przekroju
Opona radialna w przekroju

Opony pneumatyczne diagonalne posiadają standardową dętkę oraz ochraniacz, wybierane najczęśniej ze względu na swoją cenę oraz dobre właściwości jezdne, w tym amortyzację na nierównościach, odporność ściany bocznej na uszkodzenia oraz wysoką stabilność całej konstrukcji wózka widłowego podczas operacji wysokiego unoszenia. Wadą jest szybsze zużycie bieżnika i podatność na przegrzania przy pracy wymagającej wielu manewrów.

Opony pneumatyczne radialne zamiast całej dętki tekstylnej, posiadają stalowy kord z opasaniem, wzmacnia to czołową część opony przy jednoczesnym zachowaniu miękkiej gumy na bokach. Cena tych opon jest wyższa, ale poprawiają one w znacznym stopniu amortyzację i komfort jazdy, a ich budowa wzmacnia odporność na uszkodzenia mechaniczne powstałe przez przedmioty leżące bezpośrednio na trasie wózka. Zwiększonym ryzykiem jest w tym przypadku podatność na przebicia miękkich ścian bocznych, jednakże nie zawsze powoduje to kompletnego unieruchomienia wózka, dzięki wzmocnieniu stalowego kordu, może on dojechać do miejsca w którym będzie można założyć nową oponę. Minusem tego rozwiązania jest także mniejsza stabilność wózka przy operacjach wysokiego unoszenia, dlatego nie zaleca się ich do wózków przeznaczonych do wysokiego składowania.

Opony elastyczne i superelastyczne

Opony elastyczne i superelastyczne nie posiadają dętki, wykonane są z pełnej gumy w dwóch lub trzech warstwach. Wykorzystywane do jazdy na równych powierzchniach, np. w halach lub magazynach ze względu niski poziom amortyzacji w przypadku najechania na nierówności lub przeszkody.

Opony z pełnej gumy

Opony elastyczne są dwuwartswowe, nie posiadają trzeciej warstwy amortyzującej. Są przez to tańsze, ale sprawiają, że wózek prowadzi się „topornie” gdy teren po którym się porusza nie jest idealnie wygładzony. Częste i mocne wstrząsy mogą wykluczyć ich użycie przy przewozie delikatnych materiałów takich jak szkło. Charakteryzują się także krótką żywotnością oraz bardzo słabym oddawaniem ciepła, powstałym w wyniku tarcia. Szybko nagrzana opona elastyczna może ulec uszkodzeniu przy długotrwałej eksploatacji w ciągu jednego dnia. Czas w którym opona nagrzewa się do stopnia wymagającego natychmiastowe zatrzymanie pracy wózka zależy od jej producenta, ale przy tanich modelach może do tego dojść stosunkowo szybko, w ciągu 2-4 godzin.

Opony superelastyczne posiadają dodatkowo trzecią, amortyzującą warstwę gumy. Mimo wyższej ceny, trzecia warstwa niweluje większość wad takich jak przegrzewanie, czy toporna jazda, wspomnianych przy elastycznej oponie dwuwarstwowej. Z tego powodu jest to najbardziej polecany rodzaj opon do zastosowania w wózkach widłowych poruszających się po stosunkowo równym terenie.

Opaski amortyzujące

Opony amortyzujące używane są w wózkach widłowych transportujących ładunki o dużej wadze na krótkich odcinkach, ze względu na ich właściwości zmniejszające opór toczenia. Wykorzystywane tylko w magazynach i halach posiadających równe podłoże. Często spotykane w wersji niebrudzącej.

Opony niebrudzące

Opona niebrudząca w wózku widłowym
Przykład opony niebrudzącej w wózku widłowym

Opony niebrudzące mogą występować w każdej wersji – pneumatycznej oraz z pełnej gumy ( elastyczne, superelastyczne ). Różnią się użyciem materiałów wykonanych do jej budowy, co sprawia, że nie pozostawiają czarnych śladów na powierzchni jezdnej. Przeznaczone do miejsc, gdzie dużą wagę przywiązuje się do czystości pomieszczeń wewnątrz którch pracuje wózek widłowy. Często wykorzystywane w przemyśle farmaceutycznym, papierniczym i spożywczym. Spotykane w jasnych oraz ciemnych wersjach kolorystycznych.

Używane opony do wózków widłowych

Biorąc wzgląd na kwestie ekonomiczne, dobrym rozwiązaniem może okazać się zakup używanych opon. W ofercie naszej firmy posiadamy używane koła, felgi i opony do wózków widłowych.

Najnowsze wózki widłowe w ofercie   Zobacz wszystkie